VITAMINA C – Ce este, și cum acționează? (part1)

Publicitate

Dacă te încadrezi într-una din următoarele situații: ești extrem de stresat, ai multiple alergii, inflamație, diabet, cancer, infecție respiratorie – inclusiv covid, hipertensiune arterială sau alte boli cardiovasculare, ai suferit o traumă, o intervenție chirurgicală, sau doar pur și simplu ești fumător sau trăiești într-un mediu extrem de poluat, află că pe lângă multe alte carențe, probabil ai și deficit de vitamina C, iar în această serie de articole îți voi prezenta cele mai importante informații despre acest nutrient vital, ce roluri are în organism, în ce alimente se găsește, în ce situații este bine să iei suplimente, ce cantități sunt necesare și pentru cât timp și când anume excesul de vitamina C îți poate face mai mult rău decât bine. 

Sunt Cezar, un cardiolog nonconformist, pasionat de nutriție, sport și psihologie și te ajut să-ți iei sănătatea în propriile mâini, dar atenție! acest material are doar scop informativ general și NU înlocuiește un examen medical propriu-zis, iar înainte de a lua o decizie referitoare la sănătatea ta, solicită întotdeauna sfatul direct al unuia sau mai multor specialiști de încredere pentru a primi soluții personalizate.

Vitamina C (Acidul Ascorbic) este o substanță chimică naturală care provine din glucoză, și,  fiind foarte asemănătoare cu aceasta, glucometrele pot arăta valori greșite mai mari ale glicemiei în cazul persoanelor care iau suplimente. Ea este sintetizată de către toate plantele, în schimb insectele, nevertebratele și peștii nu o produc, dar biosinteza a început pe scara evolutivă la amfibieni, reptile și păsări în rinichi, iar la mamifere în ficat, dar a dispărut apoi din cauza unor mutații genetice la unele specii cum ar fi liliecii, porcușorii de guineea și primatele, printre care și noi… oamenii. Aceste mutații genetice nu au dus la extincție, deoarece acidul ascorbic se găsește din abundență în natură și poate fi obținut ușor din alimentație. 

S-a observat că animalele care își produc singure Vitamina C atât cât au nevoie, atunci când au nevoie, se îmbolnăvesc mai rar. Spre exemplu, o capră își produce cam 185 mg/kg și dacă are aproximativ 70 kg totalizează 13,000 mg/zi, dar când este stresată poate produce și de până la 10 ori mai mult adică 130.000 mg. La alte specii, precum vaca sau pisica s-au calculat nivele de aproximativ 30 mg/kg. Gorila, la fel ca noi, nu-și poate produce singură vitamina C, dar preia din alimentație tot cam 30 mg/kg/zi. 

Pentru oameni însă, doza zilnică recomandată oficial este de aproximativ 1 mg/kg/zi, adică între 70 și 90 de mg, dar această valoare a fost calculată pe voluntari tineri, sănătoși cu o capacitate bună de a recicla și recircula vitamina C din organism după cum îți voi explica în continuare. Însă pentru alți oameni, în anumite situații, necesarul poate fi mult mai mare ajungând până la câteva mii, zeci sau chiar sute de mii de miligrame și-ți voi detalia în episoadele următoare care sunt recomandările în diverse boli, dar și în condiții fiziologice precum sarcina, sportul de performanță sau … un zbor cu avionul. 

Deoarece aceste recomandări nu sunt aceleași pentru toată lumea, iar uneori prea multă vitamina C poate fi dăunătoare,  ar fi bine să citești tot materialul pentru a înțelege cât mai bine ce este potrivit pentru tine, și, chiar dacă în școală nu ai fost olimpic la biologie sau chimie, nu te speria, pentru că voi încerca să-ți prezint în termeni cât mai simpli câteva noțiuni de bază, care la un moment dat îți pot salva viața ta sau a familiei tale!

Pentru producerea unor substanțe chimice în bucătăria celulelor organismului, pe lângă ingredientele respective, sunt necesare anumite enzime care au nevoie de cofactori. Adică sunt ca niște bucătari șefi ce au nevoie de ajutori de bucătari. Vitamina C este un astfel de cofactor pentru cel puțin 15 enzime (Brakin Bad) și iată câteva dintre aceste rețete la care participă: formarea și întreținerea colagenului, cea mai abundentă proteină din organism, prezent în tendoane, ligamente, cartilaje, piele, oase, vasele de sânge; sinteza noradrenalinei implicată în reacțiile de stres,  sinteza carnitinei ce are rol în arderea acizilor grași și producerea de energie, metabolismul tirozinei, un aminoacid implicat în sinteza multor proteine și hormoni precum cei tiroidieni sau unor neurotransmițători precum dopamina și … multe altele.  

În natură, procesele chimice biologice de oxidare și reducere (antioxidare) se află într-un anumit echilibru și nici unul, nici altul nu este bun sau rău în sine, ci contează raportul dintre ele. Fără a intra prea mult în detalii, în general, oxidarea înseamnă pierdere de electroni, iar reducerea înseamnă câștigarea de electroni. 

Publicitate

Atunci când moleculele pierd electroni, adică sunt oxidate, devin radicali liberi, iar unii dintre acești radicali liberi sunt foarte instabili și au tendința de a fura electronii pierduți de la alte molecule învecinate, care la rândul lor încearcă să-i fure de la alte molecule și tot așa mai departe, declanșându-se un efect de domino. Astfel de reacții au loc foarte rapid, durând și mai puțin de a mia parte dintr-o secundă, însă Acidul Ascorbic are o proprietate deosebită – poate ceda electroni, dar poate rămâne stabil (adică nu fură imediat electronii pierduți) până la câteva secunde sau chiar minute, ajutând astfel la neutralizarea efectului de domino și protejând de la distrugere anumite molecule sensibile precum ADN-ul, lipidele , proteinele sau alte macromolecule.  

Când Acidul Ascorbic pierde un electron devine Radical Ascorbat, iar când mai pierde încă unul devine Acid DeHidroAscorbic, adică DHA. Acidul Dehidroascorbic poate primi înapoi electronii pierduți cu ajutorul altor antioxidanti precum Glutationul, redevenind Radical Ascorbat sau Acid ascorbic, sau poate fi degradat definitiv la oxalat sau alți compuși metabolici. Oxalatii sunt de luat în considerare, deoarece în anumite condiții pot cauza formarea pietrelor la rinichi.  

Datorită faptului că poate reduce moleculele oxidate, vitamina C este adesea numită antioxidant, dar această terminologie nu este întrutotul corectă deoarece electronii din Vitamina C pot fi cedați și unor metale precum cuprul sau fierul, care la rândul lor vor interacționa cu Oxigenul și Hidrogenul ducând la formarea superoxidului și a peroxidului de hidrogen (apă oxigenată) – doi Radicali Liberi extrem de puternici care contribuie la distrugerea microbilor și a celulelor canceroase bogate în fier. Astfel, în funcție de circumstanțe, Acidul Ascorbic are efecte și antioxidante și  prooxidante

Pe lângă aceste efecte, Vitamina C este implicată și în absorbția fierului la nivel intestinal

Vitamina C se găsește în concentrații foarte diferite în interiorul celulelor din diversele țesuturi ale organismului, deoarece unele au nevoi mult mai mari decât altele, iar diferențele sunt extrem de mari. Spre exemplu în plasma sângelui, în mod normal nivelul este de 50 µM (micromoli), în celule roșii 45 µM, dar în restul celulelor mult mai mult: în celulele ficatului sau neuroni 900 µM, în glandele suprarenale care produc hormonii de stres 2300 µM, în celulele albe neutrofile 1300 µM, iar în monocite sau limfocite peste 3000 µM.

Un aspect foarte important este că în condiții de boală când sunt activate, celulele albe au tendința să atragă o cantitate de peste 10 ori mai mare de Vitamina C din lichidul extracelular, concentrația ajungând până la 30.000 µM. Celulele musculare cu o concentrație de  aproape 300 µM reprezintă cel mai mare depozit de vitamina C al organismului și acesta poate fi unul din motivele pentru care persoanele active fizic și cu o masă musculară dezvoltată sunt mai rezistente în fața bolilor deoarece celulele musculare cedează când e nevoie, cantitatea de Vitamina C celulelor imunitare.

Aceste diferențe mari între nivelul din plasmă și cel din interiorul celulelor apar și în cazul multor altor substanțe și, de aceea, probabil analizele de sânge nu reflectă realitatea, deoarece carențele sunt la nivel celular, dar sângele este ca un tren de marfă care transportă ce e necesar de colo-colo între depozite. Trenul poate fi plin, dar anumite depozite pe jumătate goale, însă nu avem cum să știm asta deoarece nu ne putem lua analize direct din ficat, inima sau creier ci putem doar sa ne orientam după simptome. 

Pentru a trece din plasmă, de la un nivel mic de 50 uM, în celulele albe imunitare care în condiții de boală, ar trebui să aibă o concentrație de peste 500 de ori mai mare, Vitamina C ar trebui să învingă un anumit gradient, și de aceea folosește niște canale de transport SVCT (Sodium Vitamin C Transporters) care consumă foarte multă energie. De aceea, persoanele cu nivele energetice mici, au  probleme cu introducerea Vitaminei C în celule, și asta mai ales în condiții de stres când se risipește și mai multă energie în sistemul nervos și pentru producerea hormonilor de stres, iar astfel apărarea imunitară este scăzută, situația devenind de multe ori fatală, mai ales acum în pandemie. 

În afara celulelor, Acidul Ascorbic neutralizează radicalii liberi și devine Acid DeHidroAscorbic – adică “Vitamina C uzată„, care este reintrodusă înapoi în celule pentru a fi transformată din nou în Acid Ascorbic, întregul proces fiind denumit “reciclarea vitaminei C”.  Această reintrare în celule sub forma de DHAA se face prin  intermediul unui alt tip de canale prin care se transportă și glucoză, dar cu care intră în competiție și de aceea în cazul diabeticilor, mai mult DHAA rămâne în plasmă, rămâne nereciclat, este degradat și se pierde prin urină – scăzând nivelul total al Vitaminei C din organism. Același lucru se întâmplă și în cazul unui stres oxidativ foarte mare: cum ar fi o intervenție chirurgicală, un șoc, arsură etc. când se produc mulți radicali liberi ce sunt neutralizați de o cantitate mare de Vitamina C care se transformă în Vitamina C uzată, depășindu-se capacitatea de reciclare și scăzând astfel nivelul total al Vitaminei C din organism. De aceea, orice persoană în condiții de boală, cu cât boala este mai gravă, cu atât are un nivel mai scăzut de vitamina C și trebuie să ia suplimente. 

Dar pentru a afla mai exact cât, cum, când și de care suplimente nu rata articolele următoare pentru că aceste informații la un moment dat îți pot salva viața. 

Abonează-te la newsletter pentru a primi mai multe informații!

Publicitate

3 comentarii la articolul “VITAMINA C – Ce este, și cum acționează? (part1)”

  1. Pingback: Vitamina C în relația cu Stresul și Anxietatea – Dr. Cezar

  2. Pingback: Vitamina C și infecțiile respiratorii (part 3) – Dr. Cezar

  3. Pingback: Cum te poate ajuta Vitamina C în caz de hipertensiune, boli cardiovasculare sau internare in spital? (part 4) – Dr. Cezar

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *