20 de Motive pentru a face sport – part 2

Te plângi că nu ai timp sau bani pentru a face sport sau a mânca sănătos? 

Timpul este cea mai importantă resursă, cu toții avem 24 de ore într-o zi și depinde în mare parte de noi cum o drămuim, iar când cumpărăm ceva, nu cumpărăm cu bani, ci cu timpul pe care l-am folosit pentru a produce acei bani. 

Dacă astăzi nu investești timp și bani pentru sport și mâncare sănătoasă, în viitor vei fi nevoit să cheltui bani pentru medicamente și timp pentru a sta în spitale.  

Soluția este să îți definești obiectivele principale în viață și să le acorzi importanța cuvenită! 

O săptămână are 168 de ore, iar pentru o viață sănătoasă sunt suficiente doar 6-8 ore de mișcare, adică mai puțin de 5% din timpul total. 

Lipsa de timp este doar o scuză. Într-adevăr sunt anumite momente excepționale în viața când suntem foarte aglomerați, dar acele momente nu durează o veșnicie, și chiar și atunci tot mai putem găsi măcar 30 de minute pentru mișcare.

Sunt Cezar, un cardiolog nonconformist, pasionat de nutriție, sport și psihologie și vreau să te motivez și pe tine să-ți investești timpul tău într-un mod mai înțelept: în propria ta sănătate, iar în acest video voi continua să-ți prezint alte 5 motive pentru a-ți învinge lenea: în primul rând sportul îți prelungește viața și te te poate ajuta dacă ai probleme de memorie și concentrare, probleme digestive, constipație, colon iritabil sau osteoporoză. 

Dacă nu ai văzut partea 1 a acestui material, în care am vorbit despre  la durere și viața intimă, găsești link-ul aici. 

6. AI PULSUL RIDICAT?

Dacă în mod obișnuit îți bate inima prea repede, adică ai pulsul ridicat, peste 80-90 bătăi pe minut în repaus sau crește foarte mult la cele mai mic efort fizic sau emoțional, fii atent la ce urmează să-ți spun: Mușchiul inimii este aprovizionat cu sânge doar în timpul diastolei, atunci când este relaxat, deoarece în timpul sistolei, când este contractat, vasele de sânge din interiorul mușchiului sunt comprimate. Astfel, cu cât inima bate mai rar, adică diastola este mai lungă, cu atât muschiul cardiac se hrănește mai bine!

Persoanele care fac sport cu moderație – câteva ore pe săptămână, au doar în timpul efortului pulsul mai ridicat, dar în repaus, pulsul este mai scăzut decât la cei sedentari. Un puls de până la 90-100 de bătăi pe minut este considerat normal de către majoritatea medicilor, asta deoarece normalitatea este definită de majoritate, dar majoritatea oamenilor sunt sedentari. Eu  consider însă că un puls mediu la o persoană sănătoasă ar trebui să se situeze în repaus între 60-70 bătăi pe minut.

Persoanele care au pulsul mediu de 90 de bătăi pe minut, in loc de 60, au cu 20-30.000 de bătăi cardiace în plus pe zi – o risipă enormă de energie, ceea ce face inima să-și piardă elasticitatea, să devină mai rigidă și să îmbătrânească mai repede. În concluzie, sportul practicat cu moderație toată viața, te ajută să ai o inimă mai tânără și mai sănătoasă pentru mai mult timp, și dacă ai probleme cardiace îți recomand un test de efort și un program de exerciții fizice de recuperare adaptate condiției tale!

7. UN CREIER MAI PERFORMANT. MEMORIE MAI BUNĂ

Numeroase studii au demonstrat că activitatea fizică regulată îmbunătățește funcționarea creierului, memoria și concentrarea și te ajută să-ți menții sănătatea mentală pe termen lung. Neurogeneza (adică formarea de neuroni noi) culminează în primii ani de viață și până de curând experții credeau că încetează la adulți, dar recent s-a demonstrat că acest fapt este totuși posibil la orice vârstă, din celulele stem neuronale în hipocamp, o regiune a sistemului limbic responsabilă de emoții, orientarea spațială și memoria pe termen lung. Pentru asta este foarte important să vizitezi locuri noi, să diversifici activitățile fizice, să nu faci același lucru în fiecare zi (cum ar fi alergatul sau mersul pe bicicletă pe același traseu) pentru că te vei obișnui foarte repede, iar antrenamentele nu vor mai fi eficiente și vor fi făcute pe pilot automat. Încearcă de fiecare dată mișcări variate, exerciții și jocuri noi, care să te surprindă și să-ți stimuleze creierul. Omul preistoric nu știa dinainte din ce direcție va veni următorul pericol sau încotro va fugi prada. 

Pentru a veni în sprijinul comunității, înțelegând nevoia de diversitate,  am deschis la Iași clubul de sănătate și sport Vivertine, ce cuprinde zone de fitness, cardio, piscină și cursuri de înot pentru copii, jacuzzi, saună, panou de escaladă, clase de grup de cycling, trx, trambuline, boxing, yoga, zumba sau pilates.

8. SUFERI DE OSTEOPOROZĂ ȘI AI RISC DE FRACTURI?

Contracția mușchilor acționează asupra oaselor prin forțe de tracțiune, torsiune, presiune ceea ce stimulează mineralizarea, creșterea densității și rezistenței osoase. Multe persoane care suferă de osteoporoză iau suplimente cu Calciu, dar nu înțeleg că fără exerciții fizice, acesta nu prea ajunge în os, ci se acumulează în alte țesuturi spre exemplu arterele, creierul sau rinichii. Persoanele care fac mișcare au oasele mai puternice, musculatura mai tonică, echilibru, coordonare și reflexe mai bune și, de aceea, un risc mai mic de cădere și fracturi și atenție! studiile au arătat ca fracturile la persoanele vârstnice cresc semnificativ riscul de deces. 

9. PROBLEME DIGESTIVE, CONSTIPAȚIE, COLON IRITABIL?

Stresul cronic cauzează scăderea fluxului de sânge către organele digestive: stomac, ficat, bila pancreas, intestine, iar când circulația este afectată, bila este leneșă, ficatul obosit, stomacul iritat, iar intestinul constipat. Sportul regulat alături de o alimentație sănătoasă ajută la reglarea digestiei şi la o mai bună absorbţie a nutrienților. Dacă suferi de constipație sau colon iritabil află că exercițiile cele mai bune sunt cele ușoare de aerobic, yoga, mersul pe jos, exercițiile de respirație profundă care mobilizează mușchiul diafragm ce acționează ca un maseur asupra tubului digestiv. Dar atenție, sportul foarte intens și prelungit care nu este urmat de perioade adecvate de odihnă și refacere cauzează scăderea fluxului de sânge și afectarea organelor digestive.

10. CONDIȚIA FIZICĂ ESTE CEL MAI BUN PREDICTOR PENTRU SUPRAVIEȚUIRE

Dintre toate lucrurile nocive pentru sănătatea ta, sedentarismul este cel mai grav, chiar mai grav decât fumatul conform unui studiu amplu care a analizat datele culese de la peste 120.000 de subiecți timp de 15 ani. Acestora li s-a măsurat condiția fizică prin testare de efort, iar apoi au fost urmăriți în timp, luându-se în calcul și alți parametri: fumatul, consumul de alcool, bolile cronice: diabet, hipertensiune etc. Rezultatele statistice au demonstrat că cei din grupul cu cea mai slabă condiție fizică au avut un risc să moară prematur de cinci ori mai mare față de cei bine antrenați. Autorii studiului au remarcat că diferențele dintre cei sedentari și cei activi sunt mult mai evidente la vârstele înaintate, mai ales dacă au și patologii, deci este cu atât mai important sa faci mișcare cu cât ești mai în vârstă și cu cât ai mai multe boli cronice, nivelul condiției fizice, VO2 max fiind cel mai bun predictor pentru supraviețuire. Dacă vrei și tu să-ți măsori nivelul VO2 max, programează-te la un test de efort cardiopulmonar pe doctorcezar.ro

Cu speranța că am reușit să te conving să te apuci și tu de sport chiar astăzi, te invit să mă urmărești în continuare pentru ca în următoarele episoade, îți voi mai spune alte 10 motive pentru care este important să investești timp într-o viață activă: cum poți crește nivelul energetic al organismului, cum poți să-ți protejezi mai bine articulațiile, cum poți să-ți întărești relațiile sociale, cum să scapi de anumite dependențe sau de rezistența la insulină și cât de important este sportul pentru slăbirea sănătoasă. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *