20 de Motive pentru a face sport – part 1

Dacă și tu ești leneș și n-ai chef sa faci sport, află că nu ești singur: cu toții suntem așa: confortul e în genele noastre. Sportul nu este o activitate naturală, ci una inventată de om ca sa înlocuiască lipsa necesității de mișcare pentru a ne asigura traiul. Nicio vietate nu este dispusă să-și risipească energia în zadar și să rămână descoperită în momentul în care este supusă unui pericol real. Cum ar fi ca o gazela sa fie atacată de tigru, tocmai după ce și-a terminat sedinta de aerobic? 

Așa că, lenea și dorința de confort este în genele noastre, ale tuturor ființelor – pentru că ea ne pastreaza energia pentru cand este nevoie. Pentru când este cu adevărat nevoie!

În lumea modernă însă, omul nu prea mai este amenințat de pericole reale, nu mai trebuie să alerge după mancare, iar satisfacerea multor nevoi este acum doar la un click sau swipe distanță.  

Sunt Cezar, un cardiolog nonconformist, pasionat de nutriție, sport și psihologie  și de multe ori am fost întrebat: Cezar, tu de ce te chinui atâta cu sportul, că doar nu ești gras? ..și mi-am dat seama că majoritatea oamenilor chiar nu știu, sau nu înțeleg că obiectivul sportului nu este doar acela de a-ți menține greutatea corporală normală, iar în acest material vreau să-ți prezint cele mai importante 20 motive pentru care să-ți învingi lenea și tendința naturală de a rămâne blocat în zona de confort pentru a-ți putea lua astfel sănătatea în propriile mâini!

1. SUFERI DE STRES și ANXIETATE? 

Orice vietate, atunci când se simte amenințată își activează mecanismele de apărare, de luptă sau fugă: crește cortizolul – hormonul de stres, care crește glicemia, frecvența cardiacă și tensiunea arterială și pe moment se produce vasoconstricție generalizată (adică reducerea circulației sângelui în tot corpul), urmând ca, în momentele imediat următoare, când decide ce cale va urma: va lupta, va fugi sau va zbura din calea pericolului, se produce vasodilatație localizată, adică creșterea fluxului de sânge doar în acele organe care sunt importante pe moment: creier, brațe, picioare, sau aripi, iar după ce a reușit să se deplaseze din punctul A (zona de pericol) în punctul B (zona de siguranță) se relaxează și fluxul de sânge se reechilibrează în tot organismul. 

Oamenii în schimb, din cauza stresului continuu cauzat în principal de gândurile negative: regretele din trecut și fricile din viitor, acumulează o tensiune continuă care nu se mai eliberează.

Există mai multe metode de combatere a stresului cum ar fi psihoterapia, meditația, respirația profundă, muzica și arta în general, dar activitatea fizică este cel mai eficient remediu pentru că este răspunsul natural la frică, adânc sădit în ADN-ul nostru timp de milioane de ani.

2. AI CORPUL PLIN DE TOXINE?

Unele substanțe nocive, atât de origine externă, dar și produse în urma metabolismului, pe care să le denumim pe scurt toxineproduc inflamație, iar inflamația cauzează depunerea de grăsime pentru a fi asigurată energia necesară sistemului imunitar care luptă cu ele, dar și pentru a îngloba excesul ce nu poate fi eliminat în timp util prin rinichi, prin plămâni, prin piele sau prin scaun. Toxinele sunt colectate de către sistemele limfatic și venos și aduse la inima pentru a fi redistribuite organelor de epurare, dar dacă circulația este slabă, toxinele rămân în concentrație mare în țesuturile periferice – unde stimulează depunerea de grăsime. Spre deosebire de artere, unde sângele circulă cu o presiune mai mare, în vene și vasele limfatice, sângele și limfa se află la o presiune mult mai mică, iar pentru a ajunge din partea inferioară a corpului înapoi la inimă, trebuie să învingă de jos în sus forța gravitațională. 

În ajutor ar putea veni contracția periodică a musculaturii, care ar acționa ca niște mansoane externe, dar dacă nu faci mișcare, fluidul are debit scăzut și toxinele se acumulează. Persoanele active au o circulație mult mai bună, transpiră mai mult, elimină mai ușor toxinele și au o piele mult mai sănătoasă, mai hidratată și catifelată.

3. AI IMUNITATEA SCĂZUTĂ?

Mușchii și oasele reprezintă cel mai mare depozit de nutrienți: vitamine, minerale și aminoacizi al organismului. Este desaga de merinde pe care o purtăm cu noi tot timpul. Reprezintă și cel mai mare rezervor de antioxidanți, cum ar fi vitamina C sau superoxid dismutaza, care neutralizează radicalii liberi și ajută la buna funcționare a sistemului imunitar. 80% din sistemul imunitar este dispus în jurul aparatului digestiv, dar în condiții de boală: infecții, intoxicații, intervenții chirurgicale, traume sau arsuri, avem nevoie de multă energie pentru procesele de vindecare, pentru sistemul imunitar, dar pentru că necesarul de nutrienți este mai mare decât ceea ce se poate obține din alimentația zilnică, organismul preferă să-și extragă nutrienții din mușchi și oase, rezultând astfel durerile musculare și scade pofta de mâncare pentru a nu risipi energia în procesele digestive. Cu toții am observat că nici un organism atunci când este bolnav nu prea vrea să mănânce. Pacienții cu musculatură dezvoltată sunt mult mai rezistenți și au șanse mai mari de supraviețuire, însă persoanele fragile, cu musculatură atrofiată, fac față cu greu situațiilor patologice dificile. 

4. EȘTI FOARTE SENSIBIL LA DURERE?

Femeile sunt în general mai rezistente la durere decât bărbații, deoarece au parte de modificări fiziologice lunare, care de multe ori cauzează durere. De-a lungul istoriei, bărbații, au avut parte de durere de cauză externă: au mers la vânătoare, la luptă, au suferit mai multe accidente și au reușit să se adapteze prin secreția de endorfine. În timpurile moderne, bărbații care nu mai au parte de astfel de provocări și stau mai mult în zona de confort, au devenit mult mai sensibili la durere chiar la cei mai mici stimuli. 

Întrucât astăzi nu prea mai este cazul să mergi la război, singura metodă de te face mai rezistent la durere este exercițiul fizic de o anumită intensitate care să depășească uneori pragul dureros și vei fi astfel mult mai pregătit mental și fizic pentru eventualele evenimente dureroase din viața ta ce pot apărea voluntar precum un tatuaj, o intervenție dentară, o albire de dinți, sau fără să vrei: precum un traumatism, un accident sau orice alta situație de criză. 

5. DOREȘTI O VIAȚA INTIMĂ MAI BUNA?

Nu este nici un secret că activitatea fizică este un afrodisiac natural, însă sportul poate influența viața sexuală fie în mod pozitiv, fie în mod negativ în funcție de tipul sportului, intensitatea și durata antrenamentului, nutriția, suplimentele, stresul psihologic sau eventualele substanțe dopante. 

Mersul pe jos, exercițiile aerobice, alergarea, ciclismul sau înotul îmbunătățesc circulația sângelui la nivel pelvian și scad nivelul de stres, iar exercițiile cu greutăți care implică grupe musculare mari precum: genuflexiunile și îndreptările cu bară, împinsul la presă, la bancă, la umeri, tracțiunile, vâslitul la rower, flotările la paralele, îmbunătățesc nivelul de testosteron. 

Dar atenție, toate acestea trebuie practicate cu moderație – nu mai mult de 4-5 antrenamente pe săptămână și nu foarte lungi. În schimb, competițiile, supraantrenamentele și sporturile de anduranță, practicate pe termen lung afectează testosteronul și potența, iar la femei pot cauza tulburări de ciclu menstrual sau chiar amenoree. 

Deoarece grăsimea de pe fesieri și abdomen acoperă într-o oarecare măsură organul masculin, bărbații supraponderali sau obezi pierd câțiva centimetri din lungime, dar dacă slăbesc, dimensiunea se normalizează. Pe lângă asta, în general, persoanele care fac mișcare sunt mai atractive, au mai multă încredere în propria sexualitate, au un tonus și o condiție fizică mai bună, pot experimenta mai multe poziții pentru a evita monotonia, crescând astfel și calitatea actului intim. 

Dacă te-am convins, te invit să te apuci de sport chiar astăzi, dar dacă nu, urmărește-mă în continuare pentru că în următoarele episoade, voi mai insista și-ți voi mai spune alte 15 motive pentru care să duci o viață activă: cum poți să-ți îmbunătățești funcționarea creierului, memoria și concentrarea, cum te poate ajuta sportul dacă ai pulsul ridicat, dacă te confrunți cu tulburări de digestie, constipație sau colon iritabil, cum poți crește nivelul energetic al organismului, cum poți să-ți protejezi mai bine articulațiile sau să scazi riscul de osteoporoză sau fracturi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *