Ficatul gras – 10 metode pentru detoxifierea ficatului

Dacă te simți obosit, slăbit, ai amețeli, iritabilitate, grețuri, dureri abdominale, dureri în umărul drept, dureri de cap pe partea dreaptă, dureri în omoplat sau în mușchiul romboid e posibil să ai probleme cu ficatul, iar dacă ai grăsime dispusă preponderent în jurul taliei, chiar dacă nu ești supraponderal, cu siguranță este prezentă și pe ficat. La început, ficatul suferă în tăcere și nu se plânge, însă ulterior când nu-și mai poate face treaba corespunzător, apar simptomele și modificări ale analizelor de sânge din cauza distrucției celulelor hepatice. 

Dacă te-ai regăsit în această descriere, trebuie să știi că deocamdată ficatul nu poate fi înlocuit, și până când tehnologia viitorului va putea să-ți ofere un ficat artificial, ar fi bine să ai grijă de cel pe care-l deții deja.

Sunt Cezar, un medic nonconformist, pasionat de nutriție, sport și psihologie și te ajut să-ți iei sănătatea în propriile mâini. Citește în continuare pentru a afla cât de important este ficatul și 7 soluții ca să ai grijă de el. 

Ficatul este uzina organismului și are peste 500 de funcții cum ar fi: procesarea nutrienților, producerea factorilor imunitari, reciclarea proteinelor și eliminarea compușilor toxici, metabolizarea hormonilor, echilibrarea rezervelor de energie: formarea de glicogen sau de glucoză

Ficatul produce sărurile biliare din colesterol, iar acestea acționează ca un detergent ce dizolvă grăsimile din alimentație, făcându-le mai ușor digerabile. Când ficatul este afectat, nu mai produce suficienta bilă, iar colesterolul se poate acumula în exces atât în sânge cât și în vezica biliară. Tot din această cauză, scade și absorbția vitaminelor liposolubile: A, E, D, K. cu următoarele consecințe: păr și piele uscate, furnicături și amorțeli, deteriorarea vederii, imunitate scăzută, dificultăți de coordonare, slăbiciune musculară.

În ficat se produce și activarea hormonilor tiroidieni: T4 se transforma în T3, iar dacă ficatul nu funcționează bine, nu vei avea suficientă energie. Unii hormoni, precum cortizolul sau estrogenii sunt degradați tot în ficat și de aceea se pot acumula în exces. Când ai cortizolul crescut este afectat sistemul imunitar, iar excesul de estrogeni poate cauza ginecomastie la bărbați (adică creșterea sânilor) și la femei menstruații abundente, neregulate și risc crescut de cancer ovarian.

Ți-am spus pe scurt doar câteva din sutele de acțiuni ale ficatului ca să înțelegi importanța sa și iată în continuare 7 metode pentru a-l face mai sănătos.

  1. În primul rând fă post intermitent. Ficatul are și el nevoie de o pauză de odihnă, dar dacă mănânci mult și des nu mai are timp să se refacă. Când este suprasolicitat se epuizează și rezervele energetice la nivelul celulelor hepatice, iar funcțiile sale sunt încetinite.
  1. Renunță la zahăr și la alimentele procesate care conțin în general foarte mult zahăr. Dintre zaharuri, fructoza este cea mai periculoasă deoarece ea nu poate fi prelucrată decât de celulele hepatice. Ai mare grijă și la sucurile de fructe, indiferent dacă sunt sau nu naturale. Natura ne oferă fructe întregi și nu cresc storcătoare în copaci. 
  1. Redu consumul de alcool sau renunță total măcar pentru o perioadă. Alcoolul are foarte multe calorii și este metabolizat în ficat trecând printr-un stadiu intermediar de acetaldehida, o substanță cancerigenă. Până de curând alcoolul a reprezentat principala cauză a ficatului gras, dar în ultimii ani a fost detronat de pe locul I de către marele câștigător al kilogramelor de grăsime: zahărul. Dar când zahărul și alcoolul se întâlnesc ficatul primește o lovitură mortală dublă. 
  1. Colina este un nutrient important pentru integritatea membranelor celulare, sinteza ADN-ului, buna funcționare a sistemului nervos și a ficatului. Colina este esențială pentru producerea unei substanțe necesară eliminării colesterolului din ficat, iar atunci când nu este în cantitate suficientă, colesterolul se poate acumula excesiv. Alimente bogate în colina sunt brânzeturile fermentate, vegetalele crucifere cum ar fi varza, broccoli, conopida, fructele de mare, germenii de grâu, ouăle, dar și organele, în special… ficatul. Cu alte cuvinte, ca să ai ficatul sănătos e bine să mănânci… ficat.
  1. Glutationul este unul dintre cei mai puternici antioxidanți ai ficatului care donează electroni moleculelor toxice instabile neutralizându-le. Este compus din 3 aminoacizi glutamina, glicina și cisteina și, de aceea, e bine să ai o dietă echilibrată în proteine atât de origine animală cât și vegetală. Următoarele alimente ajută la refacerea rezervelor de glutation: morcovul, turmericul, nucile, spanacul, sparanghelul, avocado. Pentru activitatea glutationului mai sunt foarte importante sulful și seleniul care se găsesc din abundență în  carne, pește, ouă, ceapă, usturoi, ghimbir, ridichi și legumele crucifere.
  1. Diversifică sursele de hrană! Pe cât posibil consumă alimente organice din surse curate, fără pesticide, ierbicide, fungicide. Poate e mai greu de pus în practică acest lucru – dar o metodă bună atunci când nu sunt sigur de nivelul acestor substanțe în alimente este să-mi procur hrana din surse diferite, să nu cumpăr de la același producător și poate că astfel un eventual compus chimic toxic nu se va acumula excesiv în corp.
  1. Consumă alimente verzi care sunt bogate în fibre, clorofilă, vitamine, minerale și numeroși alți compuși cu proprietăți antioxidante și antiinflamatorii. Clorofila spre exemplu ajută la eliminarea metalelor grele din corp. Aceste alimente oricum nu trebuie să lipsească dintr-un stil de viață sănătos, dar nu le-am menționat la început tocmai pentru a nu crede că pentru detoxifierea ficatului trebuie să bei doar sucuri verzi și să renunți la carne sau la grăsimi. 

Ba din contra ai nevoie de o alimentație echilibrată pe termen lung și nu de diete exagerate de câteva zile. Dacă mănânci o dietă săracă în grăsimi nu vei avea suficientă bilă care să excrete toxinele. Dacă nu consumi o gamă variată de proteine, nu vor funcționa procesele metabolice de detoxifiere. 

Grăsimea de pe ficat poate dispărea în câteva luni, însă refacerea completă este un proces lent ce poate dura și până la 3 ani, în funcție de cât de veche este problema, dacă există leziuni sau cicatrici. De aceea, e mult mai important să ai răbdare și să adopți un stil de viață sănătos și echilibrat și nu diete extreme pe termen scurt. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *