10 factori care scad nivelul de testosteron

Într-un articolul anterior am scris că testosteronul este unul dintre cei mai importanți hormoni cu rol esențial în reducerea țesutului adipos, creșterea masei musculare, a densității osoase, a părului, îmbunătățirea libidoului și reglarea funcțiilor sexuale. De asemenea, testosteronul reglează funcțiile creierului crescând stima de sine, motivația, ambiția, memoria și concentrarea.  

Într-un alt articol am menționat că dietele nu funcționează decât pe termen scurt, iar dacă vrei să slăbești, să scapi de grăsimea abdominală excesivă și să rămâi în formă pe termen lung trebuie neapărat să-ți reglezi nivelurile hormonale. În ultimele decenii, la bărbați s-a constatat o reducere importantă a nivelului mediu de testosteron în comparație cu generațiile anterioare, adică bărbații de astăzi sunt mai puțin virili decât tații și bunicii lor.  

În acest articol îți vom prezenta 10 factori care determină scăderea testosteronului și, la final, îți vom arăta cum pot influența femeile nivelul hormonal al partenerului: fie să-l crească, prin încurajări și suport, fie să-l boicoteze prin castrare psihică.  

Și acum, hai să vedem care sunt factorii care scad testosteronul: 

În primul rând: STRESUL

Cortizolul, hormonul de stres, se produce în glandele suprarenale din colesterol – având același precursor comun: pregnenolona – din care rezultă androgenii și estrogenii. Deci, când simte că este în pericol corpul produce mai mult cortizol și mult mai puțini hormoni sexuali – pentru că pe moment este prioritară supraviețuirea. Apoi, după ce pericolul trece și scade nivelul de cortizol, prioritari sunt hormonii androgeni și estrogeni cu rol în creșterea și refacerea țesuturilor și reglarea funcțiilor sexuale. Mark Twain spunea: “Am avut multe griji în viață, dar majoritatea nu s-au întâmplat niciodată.Omul modern nu mai este amenințat de pericole fizice, iar cele mai multe frici sunt închipuite, creează stres continuu, nivel de cortizol crescut și scădere a hormonilor sexuali.  

2.  SOMNUL INSUFICIENT

Somnul este extrem de important pentru reglarea tuturor sistemelor hormonale. Producția de testosteron are un ritm pulsatil și începe să crească pe parcursul nopții, când corpul este relaxat și nivelul de cortizol este mic, atingând un maxim înspre dimineață și scade pe parcursul zilei având nivelul cel mai de jos după-amiaza târziu, dar o mică siestă la prânz poate crește ușor nivelul. Persoanele supraponderale care suferă de apnee (adică oprirea respirațiilor) au somnul perturbat și asta duce la scăderea testosteronului. Pe de altă parte și viceversa e valabilă: un nivel scăzut de testosteron determină un somn slab calitativ și de scurtă durată și se instalează astfel un cerc vicios: adică lipsa de somn scade testosteronul, iar testosteronul scăzut cauzează lipsă de somn. Diverse studii au arătat că pentru menținerea unui nivel optim de testosteron sunt necesare măcar 7 ore de somn pe noapte. 

3. GRĂSIMEA CORPORALĂ

Acesta este un alt factor decisiv care influențează testosteronul. Pe deoparte, cei care au un procent foarte scăzut de grăsime sau cei care țin diete drastice cu un aport redus de colesterol, produc puțin testosteron și pot avea dificultăți când vine vorba de creșterea musculară sau satisfacerea partenerei și de aceea sunt nevoiți uneori să apeleze la steroizi externi – un lucru foarte de nociv pentru că determină suprimarea definitivă a producției proprii. 

Nici pentru ceilalți însă, care au prea multă grăsime situația nu este favorabilă. În țesutul gras se găsește o enzimă – numită aromataza – care transformă testosteronul în estrogen, iar excesul de estrogeni la bărbați cauzează feminizare manifestată prin ginecomastie, pierderea pilozității și impotență. 

Deci, nici prea mult țesut adipos nu e bun, nici prea puțin. Echilibrul este soluția corectă, iar pentru menținerea sănătății, bărbații ar trebuie să aibă un procent de grăsime corporală între  6 și 15%, iar femeile între 15 și 25%. 

4.  SEDENTARISMUL

Testosteronul este un hormon anabolizant necesar pentru sinteza proteinelor musculare și creșterea densității osoase, dar dacă musculatura nu este folosită, corpul nu mai este interesat să producă prea mult testosteron. În timp, sinteza scade și se plafonează la niveluri joase pe principiul – Use it or lose it. Ce nu se folosește, se pierde. Numeroase studii au demonstrat că atunci când persoanele sedentare se apucă de sport le crește și nivelul de testosteron, li se îmbunătățește stima de sine, libidoul și viața intimă

5.  SPORTUL DE PERFORMANȚĂ

În general sporturile de anduranță, antrenamentele lungi și istovitoare, determină scăderea nivelului de testosteron, iar mai afectați sunt culturiștii, cicliștii și alergătorii de cursă lungă.  

În timpul competițiilor studiile au demonstrat efecte foarte diferite în funcție de context, de nivelul competiției, de motivația individuală, de gradul de anxietate legat de respectivul concurs. Când ai un adversar puternic pe care crezi că-l poți învinge, dar ai nevoie de un grad mai mare de implicare, cu atât mai mult îți crește nivelul de testosteron. Dacă însă crezi că nu-l poți învinge, anxietatea provocată de respectiva confruntare îți va scădea nivelul. De asemenea, dacă adversarul este slab și nu e nevoie să investești prea multă energie pentru victorie, creșterea este mai modestă. După competiție testosteronul crește la învingători și scade la cei învinși.   

În concluzie, pentru a ne menține nivelul crescut de testosteron, avem nevoie și de provocări, de victorii, dar și de perioade de refacere în doze echilibrate, iar surmenajul este dăunător.  

6.  ACTIVITATEA SEXUALĂ

Atât la femei, cât și la bărbați testosteronul crește în perioada de preludiu și în timpul actului sexual și revine la nivelul de bază imediat după orgasm.  Același principiu, al echilibrului, este valabil și în acest caz: cu cât activitatea este mai rară sau mult prea frecventă, cu atât nivelul de testosteron este mai afectat,  dar care este doza corectă e greu de spus.

7. DEFICITUL DE VITAMINA D 

Vitamina Soarelui este un hormon extrem de important și se corelează cu nivelul de testosteron, iar cei care nu stau suficient în aer liber, nu sintetizează suficientă Vitamina D și au testosteronul scăzut. Dar despre importanța extraordinară a Vitaminei D am scris într-un alt articol.  

8. ALIMENTAȚIA DEZECHILIBRATĂ

Din nou, e valabil același principiu al echilibrului. Regimurile de slăbire drastice, dietele exagerate, care nu au proporții decente din toți nutrienții atât de origine vegetală, dar și animală cauzează scăderea nivelului de testosteron.  

Spre exemplu, vegetarienii pot avea nivele reduse deoarece dieta lor este săracă în colesterol – molecula din care se formează testosteronul și în L-carnitina (un aminoacid ce se găsește în carne) și care sporește numărul de receptori androgenici de care se leagă testosteronul pentru a-și exercita funcțiile.  

Și deficitul din vitaminele C și E sau mineralele Zinc și Magneziu cauzează scăderi, iar studiile au demonstrat că suplimentarea adecvată poate restabili nivelul de testosteron și spermatogeneza. 

9. MEDICAMENTELE și ANUMITE SUBSTANȚE CHIMICE

Anumite medicamente cum ar fi cele care scad colesterolul sau unele diuretice reduc și nivelul de testosteron. Dacă ești în aceasta situație, scrie-ne mai jos în comentarii dacă simți că medicamentele pe care le iei ți-au afectat viața sexuala și discută deschis cu medicul tău despre asta, măsoară-ți nivelul de testosteron și găsiți împreună soluții alternative. 

Bisphenolul A, ce se găsește în recipiente din plastic este incriminat atât pentru scăderea testosteronului, cât și pentru creșterea riscului pentru anumite tipuri de cancer. Parabenii din șampoane și geluri de duș, ftalații din lumânările parfumate și deodorantele de cameră, triclosanul din săpunurile antibacteriene și anumite paste de dinți, fitoestrogenii din bere sau preparatele din soia – toate perturbă echilibrul hormonal și, din păcate, de multe ori e foarte greu să le evităm în totalitate, dar măcar putem reduce nivelul de expunere. 

10. RELAȚIA CU FEMEILE  

Și acum la final, hai să vedem cum afectează femeile nivelul de testosteron al bărbaților

Mai multe studii au demonstrat că apariția unei femei atrăgătoare sau vizionarea unui film erotic determină creșterea semnificativă a testosteronului mai ales la bărbații cu caracter dominant. În alt studiu, un grup de bărbați au fost puși să miroase tricouri purtate de femei aflate la ovulație și femei care nu erau la ovulație. S-a observat o diferență semnificativă a nivelului de testosteron între cele două situații, demonstrându-se că bărbații sunt adaptați să simtă femeile în perioada de fertilitate.  

În etapa de îndrăgostire sau în relația pe termen lung are loc o scădere a nivelului de testosteron, mai ales atunci când partenera rămâne însărcinată, când apar copii și tatăl se implică activ în creșterea lor.  O scădere temporară are loc și atunci când femeia plânge, face crize de gelozie sau când îl ceartă pe bărbat după principiul  – reproșul omoară cocoșul, vorba unui prieten. Natura a aranjat astfel lucrurile încât, prin aceste modificări, bărbații sa nu mai fie interesați pe moment de alte partenere, dar nici acasă nu prea poate face treabă bună.  

Nu toți bărbații sunt adaptați pentru un nivel înalt de testosteron. Fiecare are normalitatea lui: însă bărbații cu un nivel mai mic au mai multe șanse să rămână fideli într-o relație de lungă durată, iar bărbații care produc mai mult testosteron au un risc mai mare să divorțeze sau să fie infideli.  

Luând în calcul rolurile testosteronului: faptul că mărește potența, masa musculară, întărește oasele, scade țesutul adipos, riscul de diabet și boli cardiovasculare, îmbunătățește activitatea cerebrală, gândirea spațială, analitică, memoria și atenția, crește stima de sine, puterea de concentrare, ambiția și motivația, mărind astfel șansele pentru un nivel financiar mai bun, avem următoarea întrebare și rugăm femeile să răspundă mai jos în comentarii: cum preferați: ca bărbatul să aibă mai mult testosteron, să fie mai viril, mai competitiv, mai atletic, mai sănătos și să câștige mai mulți bani sau să aibă mai puțin testosteron, să fie mai puțin motivat, mai puțin activ sexual, să aibă venituri mai mici, dar să fie mai empatic, mai liniștit și mai fidel? 

3 thoughts on “10 factori care scad nivelul de testosteron”

  1. Pingback: Factori care scad nivelul de testosteron în organism

  2. Sa fie inteligent, sa fie tare sa nu ajunga la sindromul burn out, daca are o cariera grea trebuie sa fie paralel cu femeia care si ea poate are cariera si griji multe.

  3. Schuster steluta

    Buna ma numesc schuster steluta locuiesc in Germania. Vreau sa va spun ca sufar de depresie Anxietate iau sertralin de 100 mg cum pot scapa de medicamente si de depresie Anxietate lipsa de sine scazuta etc. Va mulțumesc

Leave a Reply to olivia Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *