De ce stresul ne îmbolnăvește?

Orice vietate, fie că vorbim de muscă, vrabie, gazelă, maimuță sau om funcționează după 3 principii fundamentale ale vieții: în primul rând trebuie să se protejeze, în al doilea rând să-și facă rost de hrană, iar în al treilea rând să crească, să se dezvolte și să-și transmită mai departe genele.

Când vorbim de protecția corpului, avem în vedere două fronturi de luptă: unul față de amenințările din interior și altul față de cele din exterior.

Cel care ne apară de agresorii din interior cum ar fi virusuri, bacterii, paraziți, fungi sau celule canceroase este sistemul imunitar. 

Consumă energie? Bineînțeles. Uneori când suntem bolnavi nici nu avem putere să ne ridicăm din pat. Asta înseamnă că sistemul imunitar consumă extrem de multă energie!

Celălalt, care ne apară față de amenințările din exterior este sistemul adrenergic fight or flight – luptă sau fugi. 

La majoritatea animalelor principalele pericolele sunt reprezentate de alte animale. Când sunt amenințate, se secretă hormonii de stres: cortizolul, adrenalina și noradrenalina, care pregătesc organismul pentru a face față situației: cresc frecvența cardiacă, tensiunea arterială, iar sângele este direcționat preferențial în membre sau aripi pentru a lupta, a fugi sau a zbura din calea pericolului. 

Hai să ne închipuim următorul scenariu: am contactat un virus sau o bacterie care începe să se multiplice în organism și în același timp sunt atacat de un tigru. Cum gestionează organismul situația? Cum distribuie energia?

Ce proporție din energie să fie folosită pentru a fugi din calea tigrului și ce procent pentru a lupta contra virusurilor sau bacteriilor? Răspunsul este evident: în ordinea priorităților, energia se distribuie unde este nevoie cel mai urgent.

Când se declanșează frica sau alte emoții negative, se secretă hormonii de stres care diminuează acele funcții ale organismului și fluxul de sânge din organele care nu sunt necesare pe moment pentru a lupta sau a fugi din calea pericolului, cum ar fi apărarea imunitară, creșterea și repararea țesuturilor sau funcția digestivă. 

E și logic, dacă nu scap de tigru, oricum nu mai contează ce infecții am, dacă țesuturile se mai repară sau dacă ce am mâncat dimineața se mai digeră bine. Așa funcționează corpul: întâi scapă de pericolul imediat, iar apoi, când amenințarea trece și reapare liniștea se reiau celelalte funcții în parametrii optimi.  

La animale, stresul apare frecvent, dar durează puțin și este intercalat de perioade de calm. O gazelă, după ce este alergată prin savană, dacă scapă, în câteva minute paște liniștită.   

La om însă, amenințările fizice sunt mult mai reduse decât în trecut, dar din cauza creierului dezvoltat și a gândirii complexe, emoțiile negative se acumulează, iar fricile sunt mult mai diverse, producând stres continuu pe termen lung: mintea noastră subconștientă tot timpul se gândește la ceva.

Stresul financiar, relațiile toxice, grija pentru persoanele apropiate, frica de abandon, frica de îmbolnăvire, stresul carierei sau alți factori externi: politicienii, poluarea, știrile alarmiste, accidentele, terorismul. Toate acestea activează sistemul adrenergic punând organismul în modul “lupta” sau “fugi”.

O dovadă a faptului că stresul scade funcțiile sistemului imunitar este folosirea cortizolului în scop terapeutic la pacienții care primesc transplanturi, pentru că acesta împiedică sistemul imunitar să le respingă. Cu alte cuvinte, un astfel de pacient este pus într-o postură temporară de stres și imunodepresie. 

Dacă te-ai îmbolnăvit după un eveniment stresant, nu a fost coincidență. Stresul psihologic determină simptome fizice. Chinezii știau încă de acum 3000 de ani că emoțiile negative sunt principala cauză a bolilor. Cortizolul scade inflamația din corp pe termen scurt, dar în timp celulele imune devin insensibile la cortizolul crescut și apar disfuncționalități, dezechilibre, inflamație generalizată, boli autoimune, alergii, viroze, ulcer, boli de inimă, cancer, diabet, astm, scăderea testosteronului și disfuncție sexuală.

Cum reducem nivelul de stres? 

Nu putem controla tot universul înconjurător, însă avem puterea de a gestiona mai bine modul în care reacționăm la ceea ce se întâmplă. 

Avem la îndemână mai multe soluții:

În primul rând, o mai bună igienă mentală. Trebuie să facem din când în când curățenie în cămara cu emoții negative. De cele mai multe ori e nevoie de ajutorul unui psiholog, deoarece e greu să pătrundem singuri în cotloanele cele mai întunecate și dureroase ale subconștientului nostru. 

O altă soluție la îndemână și extrem de eficientă este sportul: deoarece acesta simulează lupta sau fuga – și imediat după, în perioada de odihnă, se transmit semnale subconștiente că pericolul a trecut. Un corp tonic, antrenat, cu o musculatură dezvoltată și o postură corectă oferă încredere că în situația unui pericol va face față mai ușor – diminuând astfel frica. De asemenea, și endorfinele, substanțe analgezice naturale ce combat durerea și care se secretă în timpul exercițiilor fizice scad nivelul de cortizol. 

În schimb, în cazul persoanelor sedentare cu o postură cifotică, cu o condiție fizică precară și o respirație greoaie la cel mai mic efort, corpul primește semnale de neputință, amplificând fricile subconștiente și crescând astfel nivelul de stres. 

Alte metode de combatere a stresului mai sunt meditația, muzica relaxantă, lectura, petrecerea timpului în aer liber la lumină naturală, practicarea unui hobby, îngrijirea unui animal de companie și somnul.

Trăim într-un mediu din ce în ce mai complex și solicitant, fricile sunt multe și de cele mai multe ori nejustificate și ne perturbă sistemul imunitar, dar stă în puterea noastră să gestionăm relațiile cu exteriorul, iar un stil de viață echilibrat, cu o igienă mentală a emoțiilor negative, cu puțină mișcare și o dietă adecvată, ne poate face cu siguranță mai sănătoși. 

dr.caesar.ami@gmail.com
facebook.com/dr.cezar.ami
facebook.com/cezar.amititeloaie
instagram.com/dr.caesar.ami/
youtube.com/dr.cezar.ami/

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *